اسپور قارچ چیست ؟

اسپور قارچ چیست ؟

اسپور قارچ چیست ؟ سایت پرورش مرجع کامل آموزش

  • کتاب آموزش پرورش قارچ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش قارچ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش قارچ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش قارچ

  • قیمت: 99,000 تومان

می باشد

 

برای دانلود کامل ترین و کاربردی ترین کتاب آموزش پرورش قارچ بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

اسپور قارچ چیست ؟

ساختار کلی قارچ به این گونه ست که قابلیت تکثیر داره و از یک قارچ ، چندین قارچ دیگر رشد می کنه . پس هدف قارچ ها تشکیل هاگ یا اسپور به منظور رشد قارچ های جدید و بیشتر هست . هر نوع از قارچ ها اسپور و هاگ های مخصوص به خودشون رو با شیوه های خاصی تکثیر می کنن . تکثیر و انتشار این دانه ها از قسمت زیرین کلاهک قارچ انجام میشه .

اسپور قارچ چیست ؟
اسپور قارچ چیست ؟

جمع کردن هاگ و اسپور های قارچ های آبششی یا Gill Mushrooms نسبت به بقیه ی قارچ ها راحت تر هست . رایج ترین شیوه برای جمع کردن هاگ ها ، روش Spore Print یا پرینتِ اسپور ها و هاگ ها ست . قارچ شناسان و گیاه شناسان از این روش برای شناسایی انواع قارچ استفاده می کنن . توی این روش ، با شناسایی و تحقیق روی رنگ ، شکل ظاهری ، نوع بافت و الگوی تکثیر هاگ ها ، به نوع قارچ پی می برن . البته به دلیل پیشرفته بودن این روش ، دیگر نیازی به میکروسکوپ های با دقت بسیار بالا نیست و کار برای قارچ شناسان راحت تر شده . یکی دیگه از کاربرد های روش Spore Print پرورش نوعی کپک خوراکی است ، که اکثرا برای روی پیتزا یا خوراکی های دیگه مورد استفاده قرار می گیره .

اسپور قارچ چیست ؟
اسپور قارچ چیست ؟

اسپور قارچ چیست ؟ جمع آوری 

برای جمع آوری اسپور های قارچ از روش پرینتِ اسپور ، در اولین مرحله باید از سالم و قابل خوردن بودن قارچ مورد نظر مطمئن باشید . البته این روش برای قارچ های سمی و غیر خوراکی هم قابل استفاده هست اما بهتره در شروع ، روی قارچ های خوراکی امتحان شه . از بین سایر قارچ ها ، همون طور که گفتیم ، قارچ های آبششی گزینه های مناسب تری هستن چرا که به وفور و به راحتی در تمامی فروشگاه ها پیدا میشن . باید این اطمینان رو حاصل کنید که قارچ های شما به طور کامل رسیده باشن . در این زمینه ، نکات دیگه یی هم هستن که باید قبل از خرید قارچ مورد نظر ، به آن ها دقت کنید :

  • کلاهک قارچ کاملا باز شده باشه ، به طوری که هاگ های زیر اون کاملا قابل مشاهده و قابل دسترسی باشن .
  •  هاگ ها باید سالم به نظر برسن . از خرید قارچ هایی با هاگ های خیس یا له شده خودداری کنید .
  •  قارچ مناسب قارچی هست که مرطوب باشد نه خیس ؛ قارچ های خشک هم برای روش پرینتِ اسپور جواب دهی مناسبی ندارن .
  •  روی سطح قارچ نباید هیچ گونه کپکی وجود داشته باشه . بهتره لکه های تیره هم روی سطح قارچ نباشه .
  •  و در نهایت این که قارچی که انتخاب می کنید شبیه به قارچی باشد که به خوردن اون تمایل دارید ( از هر نظر سالم باشد )

در مرحله ی بعد ، سایر لوازمی که احتیاج دارید ، شامل یک کاغذ سفید ، یک کاغذ سیاه و یک لیوانِ شیشه ای و ترجیحا در دار است . علت دو رنگ بودن کاغذ ها این هست که بعضی اوقات ، اسپور ها به رنگ روشن ( مانند قارچ های Shiitake ) و بعضی وقت ها به رنگ تیره هستن ( مثل قارچ های Portobello که شاخه ای از قارچ های دکمه ای هستن ) پس دو رنگ سفید و سیاه کاغذ ها به شما کمک می کنه به راحتی اسپور ها را مشاهده کنید . البته در این بین قارچ هایی هم وجود دارن که اسپور های اون ها به دو رنگ روشن و تیره هست اما این قارچ ها کمتر پیدا میشن .
کاغذ ها را در کنار هم قرار بدید و ساقه ی قارچ مورد نظر رو از کلاهک جدا کنید ؛ بهتره برای این کار از قیچی یا کارد تیز استفاده کنید ، جدا کردن ساقه ی قارچ با دست ممکنه به کلاهک یا اسپور های قارچ آسیب برسونه . حالا کلاهک رو وارونه کنید و طوری قرار بدید که نصف اون روی کاغذ سفید و نصف دیگه روی کاغذ سیاه باشه . کلاهک قارچ و کاغذ های زیرش رو با احتیاط درون ظرف شیشه ای بذارید و اجازه بدید به مدت 1 شب توی همون حالت باقی بمونه .

روز بعد وقتی قارچ رو چک کنید ، می بینید که اسپور و هاگ های قارچ از کلاهک جدا شده و روی کاغذ ها ریخته . البته این احتمال هم وجود داره که قارچ های شما رطوبت بسیار زیادی رو تولید کرده باشن که در این صورت باید بذارید تا از رطوبت اون کم شه و کمی خشک بشه تا بتونید نتیجه ی کارتون از پرینتِ اسپور ها رو ببینید . این اتفاق بیشتر برای اسپور های رنگ روشن که بر روی کاغذ های سیاه هستن ، پیش میاد و در اسپور های رنگ تیره کم تر رخ میده . یک احتمال دیگه که وجود داره این هست که صبح وقتی قارچ مورد نظر رو چک می کنید شاهد خیس بودن بیش از حد و یا حتی پوسیده شدن قارچ باشید که در این صورت به نتیجه ی دلخواه خودتون نمی رسید .
اما اگه همه چیز خوب پیش بره و قارچ شما تعداد بسیار زیادی اسپور تولید کنه ، وقتی کلاهک قارچ را از روی کاغذ بردارید ، می بینید که جای کلاهک سفید یا سیاه ( رنگ کاغذ ) مانده و دور تا دورش رو اسپور های به صورت دایره ای نامنظم پوشش دادن .
بعد از این مرحله شما می تونید از اسپور های جمع شده به منظور کاشت و پرورش قارچ های شخصی برای خودتون استفاده کنید . البته برای این کار در ابتدا شما نیاز به spore syringe یا سرنگ مخصوص اسپور دارید . کاربرد این سرنگ ها این است که با استفاده از آب استریل شده ، باعث آب رسانی مجدد به اسپور ها میشن و با این کار از خشک شدن اسپور ها جلو گیری می کنن . برای ساختن سرنگ اسپور شخصی خودتان ، در مرحله ی اول به یک محیط کاملا تمیز و استریل شده نیاز دارید . در مرحله ی بعد باید از آبی استفاده کنید که کاملا استریل شده باشه و حداقل بین 2 تا 3 بار جوشیده شده باشه تا تمام باکتری های اون به طور کامل از بین رفته باشن . دقت کنید که سوزنِ سرنگ شما هم باید کاملا استریل شده باشه ، برای استریل کردن آن ، می تونید سوزن رو به مدت چند ثانیه به طور مستقیم روی شعله ی آتیش نگه دارید .

  • کتاب آموزش پرورش قارچ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش قارچ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش قارچ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش قارچ

  • قیمت: 99,000 تومان

چند قطره از آب استریل شده ی خنک رو درون بدنه ی سرنگ بریزید ؛ با استفاده از سوزن سرنگ ، تعدادی از اسپور ها رو از اسپور پرینت ، به درون یک شیشه ی استریل شده بریزید . مقداری ( حدود نصف ) آب موجود در سرنگ رو درون لیوان بریزید . حالا اسپور های خیس خورده رو دوباره به داخل سرنگ برگردونید .

دقت کنید که بعد از انجام این کار ، به احتمال زیاد آب داخل سرنگ تغییر رنگ میده و حتی می تونید دسته ای از اسپور های شناور را با چشم مشاهده کنید .
پرورش قارچ به روش های متعددی صورت می گیره و به همین دلیل پیشنهاد میشه در صورت امکان قارچ های شخصی خودتان رو پرورش بدید . یکی دیگه از این روش ها ، پرورش قارچ روی کیت های مخصوص هست . به این منظور باید نوع قارچی رو که می خواید پرورش بدید مشخص کنید و بعد کیت مناسب با اون قارچ رو خریداری کنید .

 

برای دانلود کامل ترین و کاربردی ترین کتاب آموزش پرورش قارچ بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *